VALG

Nedenfor finder du en række overordnede spørgsmål og svar om den nye VALG-løsning.

Løsningsnære spørgsmål og svar om bl.a. funktionalitet findes i FAQ'en på VALG-løsningens Læringssite. Den enkelte myndighed tildeler selv myndighedens brugere adgang til Læringssitet via den fælleskommunale adgangsstyring (context handler).

Får du ikke svar på dine spørgsmål via FAQ’en, er du altid velkommen til at skrive til valg@kombit.dk, eller læse mere om VALG-løsningen her.

 

Generelt om VALG

VALG-løsningen skal it-understøtte kommunernes og øvrige myndigheders opgaver på valgområdet.

Systemet skal understøtte følgende områder: 

  • Kandidatanmeldelse  
  • Dannelse af valgliste og valgkort samt levering af valgkort til print hos fælles printleverandør 
  • Afgivelse af brevstemmer og stemmer på valgdagen  
  • Foreløbig optælling og fintælling samt udarbejdelse af afstemningsbøger og valgbøger 
  • Mandatfordeling og kandidatudvælgelse ved kommunalvalg og regionrådsvalg  
  • Formidling af resultater fra stemmeoptællingen til Danmarks Statistik, medier og offentligheden.

Print og distribution af valgkort

Løsningen danner valgkort og sender dem til print hos en central printleverandør (Intermail Danmark A/S), der er fælles for alle kommuner. Print og udsendelse af valgkort håndteres i særskilte udbud.

  • Folketingsvalg
  • Kommunalvalg
  • Regionsrådsvalg
  • Europa-Parlamentsvalg
  • Folkeafstemninger.

For øvrige valg findes der andre løsninger på markedet.

Nej, den nye VALG-løsning vil ikke indeholde digital afstemning. Stemmeafgivelsen på afstemningsstederne vil derfor også fremover foregå via papir og blyant. 

Dette skyldes, at eksperter og et flertal i Folketinget vurderer digital afstemning som mindre sikkert i forhold til den nuværende valgafvikling, hvor man på alle afstemningssteder har mulighed for selv at tjekke tal og beregninger i VALG-løsningen. Det er helt afgørende, at VALG-løsningen understøtter den høje tillid, der er til valg i Danmark. Ifølge internationale undersøgelser er Danmark det land i verden, der har den højeste integritet omkring valghandlingen. Derfor er kvalitet, lovmedholdelighed og sikkerhed de parametre, som styregruppen vægter højest i projektet.

VALG-løsningen udstiller valgdata via dedikerede snitflader til medier og Danmarks Statistik og via den offentligt tilgængelige hjemmeside valg.dk til alle valginteresserede herunder valgforskere, skoleklasser etc. Fra valg.dk kan man downloade data om igangværende og tidligere valg.

Valgdata består af data om opstillede partier, kandidater, valgforbund og resultater fra optællingen af stemmer, herunder antal gyldige, ugyldige og blanke stemmer, antal stemmeberettigede vælgere, valgdeltagelsen og ved kommunal- og regionsrådsvalg også antal vundne mandater og valgte kandidater.

Kommunerne kan anvende eksisterende it-udstyr, hvis det opfylder de krav, der stilles til udstyret på afstemningsstederne. Det anvendte udstyr er lig det udstyr påkrævet i KMD-løsningen. Der vil skulle anskaffes standard bærbare PC’er med Windows operativsystem, kablet netværk, håndscanner og en printer pr. afstemningssted. Antallet af bærbare computere og scannere afhænger af størrelsen af de enkelte afstemningssteder. Beskrivelse af hardwarekrav til VALG-lokal kan findes på Læringssitet.

Udrulning, implementering og uddannelse

Udrulningen forløber trinvis og let forskudt til en gruppe af myndigheder ad gangen. I 2024 er der foretaget udrulning (lille skala, kaldet ”ordinær udrulning”) til først en række pilotmyndigheder og derefter alle øvrige myndigheder (kommuner, regioner, Indenrigsministeriet og Ankestyrelsen). Primo 2025 følger endnu en udrulning (stor skala, kaldet ”skyggevalg”) – denne gang samtidig – til kommuner og regioner i større skala, hvorefter udrulningen er overstået og VALG-løsningen overgår til drift.

Leverandøren Netcompany har det overordnede ansvar for en succesfuld udrulning til alle myndigheder, mens myndigheden har ansvar for den lokale udrulning. Netcompany leverer udrulningsbistand og konkrete udrulningsprodukter. Via myndighedernes tilslutningsaftaler har myndighederne tilsluttet sig at medvirke aktivt og skabe grundlaget for udrulningen af systemet.

KOMBIT har fra foråret 2022 involveret repræsentanter fra kommuner, regioner, Ankestyrelsen og Indenrigsministeriet i tilblivelsen af implementerings- og udrulningsmaterialer, indhold i e-læring samt vejledninger og procedurer for at sikre, at disse bliver udarbejdet med udgangspunkt i myndighedernes arbejdsgange og behov.

Involvering i og understøttelse af myndighedernes lokale implementeringsopgave sker løbende gennem hele projektperioden via bl.a. netværksmøder og webinarer.

Uddannelseskonceptet er baseret på e-læring, så myndighederne til enhver tid nemt kan oparbejde og vedligeholde kompetencer i brugen af løsningen. E-læringen er udarbejdet, så den giver myndighederne størst mulige fleksibilitet ift. oplæring af nye medarbejdere, fast frekventeret undervisning, hurtig genopfriskning af viden ved udskrivelse af valg mv.

Økonomi

Indkøbet af den nye VALG-løsning forventes ikke at medføre en øget udgift for kommunerne sammenlignet med i dag, og dermed vil mange kommuner ikke skulle finde ekstra finansiering til afholdelse af valg efter idriftsættelsen af det nye system.

Løbende betaling for valgsystemet

Kommunernes løbende betaling for det nye valgsystem bliver på kr. 5,30 pr. borger pr. år. 

Der er mellem KL og Danske Regioner indgået aftale om, at regionerne bidrager med en andel svarende til 1,45% af de samlede udgifter til valgsystemet. Som følge heraf betaler regionerne samlet kr. 413.000 pr. år. I aftalens løbetid.

Print og porto

Den enkelte kommune skal, som hidtil, afholde udgifter til print og distribution (porto) af valgkort.

KOMBIT har på kommunernes vegne i foråret 2024 afsluttet et udbud af printopgaven. Prisen for print er fastsat til DKK 1,90 pr. valgkort,

KOMBIT har på kommunernes vegne indgået aftale om distribution, og som følge heraf går omkostningen til distribution direkte videre til den enkelte kommune. Prisen for porto er pt fastsat til DKK 7,40 pr. valgkort.

Øvrige omkostninger

Andre omkostninger relateret til valghandlingen (fx fremstilling af stemmesedler, opslag, lokalt ressourceforbrug m.m.) er ikke dækket af betalingen til KOMBIT. Endvidere er der mulighed for at rekvirere såkaldte tilkøbsydelser fra systemleverandøren - fx uddannelse af nye medarbejdere.

Betaling for udsendelse af sms til varsling af borgerne i forbindelse med valg er ikke omfattet af betalingen for valgløsningen. Kommunerne betaler i forvejen for anvendelse af infrastrukturen, og herunder også for anvendelse af NemSMS.

Du kan læse mere herom i Digitaliseringskataloget.

Betaling for VALG-løsningen sker fra idriftsættelsen af løsningen. Kommunernes og regionernes bidrag forfalder halvårligt og faktureres i februar og september. Første bidrag opkræves ved første halvårlige termin efter løsningens idriftsættelse – forventet medio 2025.

KOMBIT har anlagt et fremadskuende princip, der estimerer flere valg, end der historisk har været.

Derfor beregnes betalingen ud fra en forventning om 1,5 valg/år i stedet for de historiske gennemsnitlige 1,04 valg/år.

KOMBIT anvender indbyggerantal som beregningsenhed, hvilket skaber budgetsikkerhed for kommuner og regioner.

Projektet skal ikke generere overskud. Hvis kommunernes betaling medfører et overskud, vil styregruppen på baggrund af en indstilling fra KOMBIT tage stilling til, hvorvidt overskuddet skal anvendes til at nedbringe kommunernes betaling eller bruges til videreudviklingsaktiviteter, som forbedrer løsningen.

Ja, rabatten følger afregningsmodellen for monopolbruddet. KL's bestyrelse har besluttet en afregningsmodel for monopolbrudsløsningerne, som baseres på indbyggertallet i kommunen, dog således at der kun betales 50 % for indbyggertallet over 150.000. 

Skal risikoen for et uvarslet valg indtræffe i perioden april til september 2025, så vil KOMBIT finde en model for den betaling, som kommunerne allerede har betalt for perioden, så der ikke i praksis bliver betalt for to løsninger til valgunderstøttelse samtidigt.

Kontrakten med leverandøren af VALG-løsningen har en kontraktperiode på 4 år med mulighed for forlængelse på op til 5 gange 2 år, altså 14 år i alt. Løsningen skal derfor i genudbud senest efter 14 år fra idriftsættelse.

Dette giver efter KOMBITs mening den størst mulige fleksibilitet og tilgodeser de muligheder, der vil være for at genudbyde hele løsningen eller dele af den, hvis dette vurderes som værende i kommunernes interesse.

Kommunerne er dog stadigvæk forpligtiget til at betale 5,30 pr. år i hele bindingsperiodens på10 år, uanset om hele eller dele af løsningen genudbydes inden for kontraktperioden.

Kontakt

Kim Larsen
Projektchef
Teknik, Miljø og Borgerservice