Indkøbet af den nye VALG-løsning forventes ikke at medføre en øget udgift for kommunerne sammenlignet med i dag, og dermed vil mange kommuner ikke skulle finde ekstra finansiering til afholdelse af valg efter idriftsættelsen af det nye system.
Løbende betaling for valgsystemet
Kommunernes løbende betaling for det nye valgsystem bliver på kr. 5,30 pr. borger pr. år.
Der er mellem KL og Danske Regioner indgået aftale om, at regionerne bidrager med en andel svarende til 1,45% af de samlede udgifter til valgsystemet. Som følge heraf betaler regionerne samlet kr. 413.000 pr. år. I aftalens løbetid.
Print og porto
Den enkelte kommune skal, som hidtil, afholde udgifter til print og distribution (porto) af valgkort.
KOMBIT har startet processen med at gennemføre et udbud af print af valgkort på kommunernes vegne. Til prisen for print af valgkort er det aftalt, at KOMBIT opkræver et mindre beløb til dækning af omkostninger til at gennemføre udbuddet samt administration af den aftale der vil blive indgået. Udbuddet forventes afsluttes ultimo 2023.
KOMBIT har på kommunernes vegne indgået aftale om distribution, og som følge heraf går omkostningen til distribution direkte videre til den enkelte kommune.
Omkostningerne til gennemførelse af udbud af print af valgkort, administration af aftale, samt omkostninger til distribution afregnes, når udbuddet er gennemført efter kommunernes indbyggertal pr. den 31.12 året før.
Andre omkostninger
Andre omkostninger relateret til valghandlingen (fx fremstilling af stemmesedler, opslag, lokalt ressourceforbrug m.m.) er ikke dækket af betalingen til KOMBIT. Endvidere er der mulighed for at rekvirere såkaldte tilkøbsydelser fra systemleverandøren - fx uddannelse af nye medarbejdere.
Udgifter til afstemningssteder der benytter digitale valglister
Udover den løbende betaling skal kommunerne påregne udgifter til it-udstyr i forbindelse med afholdelse af test af den nye VALG-løsning (prøvevalg og skyggevalg), og når den nye VALG-løsning går i drift. Udstyr indkøbt til test af den nye VALG-løsning vil kunne genbruges, når løsningen går i drift.
Det benyttede udstyr er lig det udstyr der anvendes ved den eksisterende løsning, dvs. bærbare computere og kablet netværk. Den nye løsning baserer sig ikke på mobile enheder, hvilket betyder at fremmøderegistrering sker via håndscanner tilsluttet bærbar computer. Selve softwaren afvikles på standard Windows operativsystem.
Selvom digitale valglister som standard stilles til rådighed for alle kommuner med den nye VALG-løsning, vil kommunerne også fremover kunne vælge ikke at benytte digitale valglister på alle afstemningssteder. Det gælder fx, hvis en kommune ikke ligger inde med - eller ønsker at indkøbe det nødvendige it-udstyr, som digitale valglister kræver, til alle afstemningssteder.
Det betyder, at de afstemningssteder, der vælger at fortsætte med manuel fremmøderegistrering, ikke får behov for at indkøbe og installere it-udstyr til brug for løsningen på de valgsteder, hvor løsningen ikke anvendes. Dermed vil kommuner, der kun ønsker at benytte digitale valglister på større afstemningssteder, kunne begrænse deres indkøb af it-udstyr. I mange tilfælde vil kommunerne kunne genbruge allerede indkøbt it-udstyr.
Hvis der indkøbes nyt it-udstyr, vil dette udstyr også kunne benyttes til andre opgaver i kommunen imellem to valg.
Såfremt en kommune ikke anvender digitale valglister (VALG-lokal) på alle valgsteder, skal kommunen efter afholdelse af valget efterregistrere valgkortene i den centrale del af VALG-løsningen, så data kan sendes til Danmarks Statistik.