VALG

Nedenfor finder du en række overordnede spørgsmål og svar om VALG-løsningen.

Løsningsnære spørgsmål og svar om bl.a. funktionalitet findes i FAQ'en på VALG-løsningens Læringssite. Den enkelte myndighed tildeler selv myndighedens brugere adgang til Læringssitet via den fælleskommunale adgangsstyring (context handler).

Får du ikke svar på dine spørgsmål via FAQ’en, er du altid velkommen til at skrive til valg@kombit.dk, eller læse mere om VALG-løsningen her.

 

Generelt om VALG

VALG-løsningen understøtter kommunernes og øvrige myndigheders opgaver på valgområdet.

Løsningen understøtter følgende områder: 

  • Kandidatanmeldelse  
  • Dannelse af valgliste og valgkort samt levering af valgkort til print hos fælles printleverandør 
  • Afgivelse af brevstemmer og stemmer på valgdagen  
  • Foreløbig optælling og fintælling samt udarbejdelse af afstemningsbøger og valgbøger 
  • Mandatfordeling og kandidatudvælgelse ved kommunalvalg og regionrådsvalg  
  • Formidling af resultater fra stemmeoptællingen til Danmarks Statistik, medier og offentligheden.

Print og distribution af valgkort

Løsningen danner valgkort og sender dem til print hos en central printleverandør (Intermail Danmark A/S), der er fælles for alle kommuner.

Valgkort distribueres af PostNord ved kommunal- og regionrådsvalget i 2025. KOMBIT er i gang med et udbud på distribution af valgkort, som skal træde i kraft, når den nuværende aftale med PostNord udløber i januar 2026. 

Print og distribution af valgkort håndteres i særskilte udbud.

  • Folketingsvalg
  • Kommunalvalg
  • Regionsrådsvalg
  • Europa-Parlamentsvalg
  • Folkeafstemninger.

For øvrige valg findes der andre løsninger på markedet.

Nej, den nye VALG-løsning indeholder ikke digital afstemning. Stemmeafgivelsen på afstemningsstederne foregår derfor forsat via papir og blyant. 

Dette skyldes, at eksperter og et flertal i Folketinget vurderer digital afstemning som mindre sikkert i forhold til den nuværende valgafvikling, hvor man på alle afstemningssteder har mulighed for selv at tjekke tal og beregninger i VALG-løsningen. Det er helt afgørende, at VALG-løsningen understøtter den høje tillid, der er til valg i Danmark. Ifølge internationale undersøgelser er Danmark blandt top tre lande i verden, der har den højeste integritet omkring valghandlingen. Derfor er kvalitet, lovmedholdelighed og sikkerhed de parametre, som styregruppen vægter højest i projektet.

VALG-løsningen udstiller valgdata via dedikerede snitflader til medier og Danmarks Statistik og via den offentligt tilgængelige hjemmeside valg.dk til alle valginteresserede herunder valgforskere, skoleklasser etc.

Valgdata består af data om opstillede partier, kandidater, valgforbund og resultater fra optællingen af stemmer, herunder antal gyldige, ugyldige og blanke stemmer, antal stemmeberettigede vælgere, valgdeltagelsen og ved kommunal- og regionsrådsvalg også antal vundne mandater og valgte kandidater.

Valgkort distribueres af PostNord ved kommunal- og regionrådsvalget i 2025. KOMBIT er i gang med et udbud på distribution af valgkort, som skal træde i kraft, når den nuværende aftale med PostNord udløber i januar 2026. 

Print og distribution af valgkort håndteres i særskilte udbud.

KOMBIT har den 12. februar 2024 tildelt InterMail Danmark kontrakten på print af valgkort i forbindelse med folketingsvalg, regionsrådsvalg, kommunalbestyrelsesvalg, Europa-Parlamentsvalg og folkeafstemning.

Udrulning, implementering og uddannelse

Siden januar 2024 har kommuner og regioner været i gang med at afprøve og øve sig i løsningen. Udrulningen er sket i tre bølger afsluttet med et prøvevalg i hver bølge, og i februar 2025 blev løsningen testet i fuld skala med et landsdækkende ”skyggevalg”. Skyggevalget var en simulering af et kommunal- og regionrådsvalg, hvor alle myndigheder og involverede parter i valghandlingen deltog.

Leverandøren Netcompany har haft det overordnede ansvar for en succesfuld udrulning til alle myndigheder, mens myndigheden har ansvaret for den lokale udrulning. Netcompany har leveret udrulningsbistand og konkrete udrulningsprodukter. Via myndighedernes tilslutningsaftaler har myndighederne tilsluttet sig at medvirke aktivt og skabe grundlaget for udrulningen af systemet.

Uddannelseskonceptet er baseret på e-læring, så myndighederne til enhver tid nemt kan oparbejde og vedligeholde kompetencer i brugen af løsningen. E-læringen er udarbejdet, så den giver myndighederne størst mulige fleksibilitet ift. oplæring af nye medarbejdere, fast frekventeret undervisning, hurtig genopfriskning af viden ved udskrivelse af valg mv.

Økonomi

Løbende betaling for valgsystemet

Kommunernes løbende betaling for det nye valgsystem bliver på kr. 5,30 pr. borger pr. år. 

Der er mellem KL og Danske Regioner indgået aftale om, at regionerne bidrager med en andel svarende til 1,45% af de samlede udgifter til valgsystemet. Som følge heraf betaler regionerne samlet kr. 413.000 pr. år. i aftalens løbetid.

Print og porto

Den enkelte kommune skal, som hidtil, afholde udgifter til print og distribution (porto) af valgkort.

KOMBIT har på kommunernes vegne i foråret 2024 afsluttet et udbud af printopgaven. Prisen for print er fastsat til DKK 1,90 pr. valgkort.

KOMBIT har på kommunernes vegne indgået aftale om distribution, og som følge heraf går omkostningen til distribution direkte videre til den enkelte kommune. Med de nuværende priser fra PostNord er porto pt. ca. 8,00 kr. pr. valgkort ex. moms (bemærk, at der indføres moms på porto).

Den præcise pris vil afhænge af antallet af valgkort.

Øvrige omkostninger

Andre omkostninger relateret til valghandlingen (fx fremstilling af stemmesedler, opslag, lokalt ressourceforbrug m.m.) er ikke dækket af betalingen til KOMBIT. Endvidere er der mulighed for at rekvirere såkaldte tilkøbsydelser fra systemleverandøren - fx uddannelse af nye medarbejdere.

NemSMS til varsling af valg til borgerne er en del af den infrastruktur, som kommunerne i forvejen betaler for. Det koster derfor ikke kommunen ekstra at anvende sms-funktionaliteten fra VALG-løsningen.

Betaling for VALG-løsningen sker fra idriftsættelsen af løsningen. Kommunernes og regionernes bidrag forfalder halvårligt og faktureres i februar og september. Første opkrævning modtages derfor i september 2025 og vil dække perioden april til december 2025.

KOMBIT har anlagt et fremadskuende princip, der estimerer flere valg, end der historisk har været.

Derfor beregnes betalingen ud fra en forventning om 1,5 valg/år i stedet for de historiske gennemsnitlige 1,04 valg/år.

KOMBIT anvender indbyggerantal som beregningsenhed, hvilket skaber budgetsikkerhed for kommuner og regioner.

VALG-løsningen skal ikke generere overskud. Hvis kommunernes betaling medfører et overskud, vil styregruppen på baggrund af en indstilling fra KOMBIT tage stilling til, hvorvidt overskuddet skal anvendes til at nedbringe kommunernes betaling eller bruges til videreudviklingsaktiviteter, som forbedrer løsningen.

Ja, rabatten følger afregningsmodellen for monopolbruddet. KL's bestyrelse har besluttet en afregningsmodel for monopolbrudsløsningerne, som baseres på indbyggertallet i kommunen, dog således at der kun betales 50 % for indbyggertallet over 150.000. 

Kontrakten med leverandøren af VALG-løsningen har en kontraktperiode på 4 år med mulighed for forlængelse på op til 5 gange 2 år, altså 14 år i alt. Løsningen skal derfor i genudbud senest efter 14 år fra idriftsættelse i 2025.

Dette giver efter KOMBITs mening den størst mulige fleksibilitet og tilgodeser de muligheder, der vil være for at genudbyde hele løsningen eller dele af den, hvis dette vurderes som værende i kommunernes interesse.

Kommunerne er dog stadigvæk forpligtiget til at betale 5,30 pr. år i hele bindingsperiodens på 10 år, uanset om hele eller dele af løsningen genudbydes inden for kontraktperioden.

Kontakt

Søren Stauning
Projektchef
VALG