KOMBIT er kommunernes fælles it-selskab og vi har som én af vores visioner, at vi skal styrke konkurrence og sikre flere leverandører på det kommunale it-marked. Det skyldes ikke et ønske om konkurrence alene for konkurrencens skyld, men at vi tror på, at øget konkurrence er én af vejene til bedre og billigere it til kommunerne.
KOMBITs målsætning for samarbejdet med leverandører er derfor at bygge bro mellem kommunernes fælles it-behov og leverandørernes muligheder for at levere bedre og billigere it.
Vi har eksisteret siden 2009 og i siden starten købt over 20 fælleskommunale it-løsninger ind til landets kommuner. Vores leverandører repræsenterer et meget bredt udsnit af det danske marked, med en bred portefølje af viden og kompetence.
KOMBIT har gennemført monopolbruddet og med implementeringen af strategien 2023+ skal vi udvide vores portefølje af løsninger og købe ind på nye områder. Derfor fortsætter vi den gode og tætte markedsdialog.
Leverandørerne bliver hørt i KOMBIT
For KOMBIT er det vigtigt at skabe positive relationer til it-leverandørerne. Vi vil gerne understøtte mangfoldigheden i markedet, og derfor har vi og kommunerne en indlysende interesse i at lytte til markedets signaler vedrørende fx. forretningsmodeller, udbudsformer, teknologier og generelle emner vedrørende it-leverancer til kommunerne.
Dette gør vi fx i forbindelse med vores udbud, hvor interesserede leverandører inviteres til dialog i KOMBIT om løsningen der skal indkøbes. KOMBIT vælger ofte udbud med forhandling for at fortsætte og understøtte den gode leverandørdialog.
Når it-løsninger er indkøbt, udviklet og i drift, fortsætter dialogen med fokus på vedligehold, videreudvikling og lovvedligehold af løsningen.