Borgerblikket

På denne side finder du relevant materiale vedrørende Borgerblikket.

På siden her finder du alt ​tilgængeligt materiale vedrørende Borgerblikket. Siden er henvendt til både kommuner og leverandører.

Hvis du har spørgsmål til dokumentbiblioteket eller leder efter et specifikt dokument, er du velkommen til at kontakte borgerblikket@kombit.dk

Du kan læse mere om Borgerblikket her

FAQ

​Det er kun den primære part, der kan se egne sager og ydelser på Mit Overblik. Dog er det ejeren af ejendommen, som ser byggesager, og ikke primær part.

​Borgerblikket trækker alle data fra hhv. indekserne og ØiR - ikke fra SAPA.

​Hverken sagsbehandlerens navn eller initialer bliver vist.

Benyt gerne Verifikationsklienten til at se, hvad der bliver udstillet i jeres kommune fra KSD.

Nej. Borgerblikket viser kun sager og ydelser, der er registreret på et CPR-nummer.

Fradatoen er som hidtil senest d. 31/12 for det pågældende år, hvor KLE-numrene skal udstilles. Hvis man ønsker at vise historiske sager og mener, at datakvaliteten er i orden, bør man sætte fradatoen derefter.

Fradatoen dækker over sagens oprettelsesdato, og derefter gælder det både afsluttede og igangværende sager. Ved at sætte "ja" i "Deaktiver fradato for aktive sager og tilhørende ydelser*" vises aktive sager, som blev oprettet før fradatoen.

​Nej, det er desværre ikke en mulighed, medmindre, at man har sagsnummeret som en del af fagløsningens sagstitel. I dette tilfælde kan man vælge at udstille denne sagstitel i stedet for KLE-emnet.​

​Anvisningerne er en teknisk beskrivelse af, hvordan kommunernes leverandører skal sikre overførslen af sager og ydelser til indekserne. Vi henviser til www.digitaliseringskataloget.dk

Kongstanken ved Mit Overblik er, at vi skal gøre det muligt for borgeren, at få et samlet overblik på tværs af den offentlige sektor og faggrænser.

En række undersøgelser har vist, at mange borgere oplever det svært at finde rundt i det digitale Danmark og særligt ift. hvor man skal hen hvornår. Derfor er der en stor efterspørgsel på at få et samlet sted man kan starte, for så at blive sendt videre til den platform hvor man kan læse mere i dybden. Det er netop formålet med Mit Overblik, som skal gøre det lettere for borgeren at finde rundt i det offentlige.

Obligatoriske KLE-emner fremgår af etapeplanerne, jf Økonomiaftalerne.

​Selve visningen i den korrekte, grafiske form, kan ses i end-to-end testmiljøet. Alternativt benyt Verifikationsklienten, hvor du ser produktionsdata.  

KLE-konfigurationen er opsætningsmodulet til KLE-emner, som skal udstilles på Mit Overblik. Modulet finder du i SAPA Overblik Administration under fanen Borgerblikket i venstre kolonne.
 
​Se eller gense webinaret (fra januar 2023) for nye projektledere og systemansvarlige på Borgerblikket, hvor product owner Jesper Dall-Hansen blandt andet gennemgår konfigurationsmodulet. Videoen har fået en let opdatering august 2023.
Fra juni 2024 er det muligt at linke til en specifik selvbetjeningsløsning per IT-løsning på det pågældende KLE-nummer. ​
 
Hvis man ikke ønsker at skelne på ovennævnte måde, er eneste måde at linke til en hjemmeside, hvor der fremgår to eller flere forskellige links.

I KLE-konfigurationen er det muligt at indsætte et link til kommunens aktindsigtsløsning. Se yderligere i administratorvejledningen.

​Ja, fradatoen vælger I selv inde i KLE-/fordringskonfigurationen. Vær dog opmærksom på, at jf. Økonomiaftalen skal I senest udstille et bestemt KLE-emne/fordringskravtype ved udgangen af det pågældende år.

​Brugeren skal have to: ’Administration af Borgerblikket’ og ’Adgang til Administration Overblik’. De kan med fordel ligge i den samme jobfunktionsrolle.

​Hvis en borger konstaterer et sikkerhedsbrud, skal dette indrapporteres til den dataansvarlige dvs. kommunen via et telefonnummer, som kommunen selv kan angive for hvert KLE-nummer i administrationsmodulet, eller via et link til Digital Post, som kommunen også selv kan indsætte. Herefter kontakter kommunen leverandørens service desk.

​Læs KL/KOMBITs anbefaling​ i etapeplanen til, hvordan I bør anvende KLE 00.75.10, såfremt I påtænker at anvende det i jeres kommune.

​I første omgang er det sager og ressourcemæssige ydelser, som vi kommer til at vise. Vi kommer ikke til at vise effektueringerne i form af konkrete aftaler, men de bevilligede ydelser vil vi vise, så såfremt bevillingerne laves i Nexus, burde der ikke være noget problem. Men de konkrete aftaler bliver ikke vist i første omgang.

Benyt gerne Verifikationsklienten til at se, hvad der bliver udstillet i jeres kommune på omsorgsområdet.

Deadline er udgangen af 2022, jf. Økonomiaftalen for 2022, etape 3. Se økonomiaftalen her.

Ja. Ligesom med øvrige løsninger skal leverandøren forholde sig til anvisningerne, når de mapper fra deres løsning ti lindekserne.

​KLE02 er obligatorisk og skal derfor vises på Mit Overblik inden udgangen af 2022. De præcise KLE-02-numre kan findes i etapeplanen. KLE05 er frivilligt.​

"Sagsgenstande"​ refererer til anvisningerne, hvor det teknisk står beskrevet, hvordan kommunernes leverandører skal sikre overførslen af byggesager til indekserne. Anvisningerne kan findes på www.digitaliseringskataloget.dk

​Vi opfordrer til at anvende det filter, der er på handlingsfacetter i Borgerblikkets administrationsmodul. På den måde risikerer man ikke at udstille disse klagesager på byggeområdet. Hvis man ønsker at udstille klagesager, skal man være bevidst om, hvem der er primær part på sagen, da det er denne person, der ser sagen.

​Det er ejer, som må se sagen. Sager, der må vises, findes ved at fremsøge borgerens ejendomme i Ejerfortegnelsen, og efterfølgende finde sager på de fundne ejendomme. Partsbegrebet benyttes ikke i fremsøgningen af byggesager.​

​Borgerblikket viser sager for de ejendomme, som borgeren ejer. Borgerblikket slår borgerens ejendom op i Ejerfortegnelsen ud fra borgerens CPR-nummer, og fremsøger efterfølgende sager i Fælleskommunalt sags- og dokumentindeks på de berørte ejendomme.

Det er altså udelukkende data herfra, der vises til borgeren og ikke data fra Ejerfortegnelsen.​

Der hentes en beskrivelsestekst fra FK Klassifikation, som knytter sig op på det pågældende KLE-nummer. Denne tekst beskriver yderligere om indsatsen, som KOMBIT anbefaler at angive på FSIII-niveau 3.​​

​KLE-nummer 00.75.10 er kun til sager, hvor sagsbehandleren ikke kan afgøre, om henvendelsen hører under social eller sundhed. Det er ikke obligatorisk at udstille KLE 00.75.10 på borger.dk jf. ØA.​

Se venligst i "OMRÅDEOVERSIGT FOR KOMMUNER PÅ MIT OVERBLIK" som du finder under menupunktet "Etaper".

​Ejendommen, som byggesagen omhandler, skal registreres som sagens genstand, når sagen overføres til indekserne. De andre byggesagsløsninger anvender rollen ’Byggeri’ og typen ’Ejendom’, og identificerer ejendommen med bfe- eller esr-nummer, hvilket derfor også er vores anbefaling. ​

​Sagerne fra esdh-systemet skal afleveres med en sagsgenstand der er registreret med ejendoms- eller bfe-nummer. Når det er på plads. så hentes ejeren/ejerne af en ejendom via Ejerfortegnelsen og de tilsvarende sager i indekset findes baseret på netop ejendoms- eller bfe-nummer.​

​Det er ikke i testmiljøet der vises produktionsdata, men i Borgerbliksfanebladene i SAPA (tidligere kaldt verifikationsklienten).

Fanebladsvisningerne er ikke beregnet til sagsbehandlere, men til den ansvarlige for Borgerblikket, så I kan verificere hvordan data ser ud på Mit Overblik. Der er ikke lavet særlige adgangsbegrænsninger da I så ikke ville se det samme som borgeren. Der er dog den begrænsning at I ikke kan se data fra UDK, og heller ikke data fra andre kommuner, når det bliver muligt. 

Når I åbner for et nyt KLE-område, kan I her se, hvordan data ser ud, og hvis noget ser forkert ud, kan I lukke for visningen i Mit Overblik indtil der er styr på data igen.

Testmiljøet er derimod tiltænkt til at eksperimentere med forskellige skæringsdatoer eller til at slå dokumentvisningen til og fra. Og det er i testmiljøet at I ser den gældende grafiske brugergrænseflade, som borgeren møder, når han/hun logger på Mit Overblik.​

​I modsætning til andre sager er det ikke sagens primære part der kan se sager på KLE 02, men derimod ejeren/ejerne af ejendommen. Se den fulde liste andet steds i denne FAQ.​

​​Det er vigtigt at jeres ESDH-systemer afleverer sagerne med en sagsgenstand der er registreret med enten ejendomsnummer eller BFE-nummer.​

​Sager på KLE 05 vises til primær part på sagen lige som sager på alle andre KLE-emner (undtagen KLE 02).​

​Sagen skal opmærkes med et af de KLE-emner som I har aktiveret i Borgerblikkets KLE-konfiguration. Derefter vil ejeren af ejendommen se sagen (og dokumenttitler), men konsulenten vil ikke kunne se sagen og dokumenttitlerne, selv om sagen er registreret på konsulentens cpr-nummer, da alle sager på disse KLE-emner kun udstilles til ejerne jf. Ejerfortegnelsen og ikke til sagens primær part.​

​Hvis der er tale om forespørgsler fra andre borgere (men ikke ejeren), og I ønsker at sikre jer at I ikke udstiller disse forespørgselssager for ejeren, kan I benytte følgende KLE- nr. 02.01.00. Grundes udnyttelse til bebyggelse i almindelighed ”Forespørgsler om ejendomme, grundes udnyttelse til bebyggelse”.

Titlen stammer fra en tidligere version af bygningsreglementet, og bruges nu primært som overskrift for nogle specifikke emner på byggesagsområdet. Det er altså ikke et nyt KLE-nr. men genbrug. 

Så ved at opmærke forespørgselssager med KLE 02.01.00 og sikre jer at der ikke er åbnet for disse sager i Borgerblikkets KLE-konfiguration, undgår I at ejeren ser sagen.​

​Hvis en borger er ejer af en ejendom, vil borgeren se alle de aktive sager, og de afsluttede sager, hvis de blev afsluttet mens borgeren var ejer.

Afsluttede sager, som er afsluttet efter borgeren har solgt ejendommen, kan borgeren ikke længere se, men det kan den nye ejer.​

​Pr. 14. december 2022 gælder det 02.00.00, 02.00.05, 02.00.06, 02.00.08, 02.00.11, 02.00.14, 02.00.20, 02.25.00, 02.34.00, 02.34.02, 02.34.18, 02.34.24, 02.34.30​ og ​03.01.02.

Fra 3. maj 2023 udvides denne liste til også at omfatte: 01.03.03, 03.01.03 og 13.00.01.

Vær opmærksom på at denne liste ikke er identisk med listen over obligatoriske KLE-02-emner. Listen over de obligatoriske KLE-emner finder du under 'Etaper'.

​Hvis I vil sikre jer at klagesager ikke bliver vist, kan I benytte handlingsfacetfiltret i Borgerblikkets KLE-konfiguration.​

​Borgerblikket viser det real time fra indekserne, men der kan dog gå 5-10 minutter, fra en ændring er registreret i fagsystemet, til det er opdateret i indekset.

På Borgerblikket viser vi kun oplysninger til primær part og om primær part. Sådan har det været lige siden ADDA-piloten, og det er ikke noget, der foreløbigt er planer om at ændre på.

​Det er fagsystemet, der lægger sager og ydelser i indekserne, hvor Borgerblikket trækker data fra. Hvis fagsystemet fysisk sletter en sag, vil den også blive slettet i indekserne, og dermed vil den ikke blive vist i Borgerblikket

​Det kan man ikke, da teksten genereres helt automatisk inden for de KLE-områder, som man sætter op i administrationsmodulet, og borgerne vil så kunne se den på borger.dk.

​Det kan eksempelvis skyldes, at man har valgt en skæringsdato i administrationsmodulet, som ligger efter sagens oprettelsesdato.

Det kan også skyldes at kommunen har benyttet et fagsystemfilter eller handlingsfacetfilter i KLE-konfigurationen.

Endeligt kan det skyldes at sagen er lagt i indekserne uden den såkaldte fremdriftskode (tværfaglig status).

I SAPA vil man kunne se om denne kode mangler.

​Nej, man kan ikke sætte to forskellige links ind for et givet KLE-nummer. Men I kan linke til en side på jeres hjemmeside, hvor der så fremgår de to forskellige links.

​To: ’Adgang til Administration Overblik’ og 'Administration af Borgerblikket'. De kan selvfølgelig med fordel ligge i samme jobfunktionsrolle. 

​Ja, det kan man godt, se s. 19 i release 3.1-beskrivelsen, som kan findes i dokumentbiblioteket.

​I Borgerblikket ses alle sager/ydelser, der ligger i indekset, ud fra den KLE og skæringsdato, der er sat op. Passive sager vil stå som afsluttet og genoptagede sager vil vises med status ’Behandles’ eller ’Ydelsen udbetales’, indtil de igen afsluttes

​Testmiljøet kan du bruge til at teste funktionalitet (skæringsdatoer, fagsystemfilter, links til selvbetjeningsløsninger, m.m. Alt er baseret på konstruerede testdata og ikke nødvendigvis repræsentative for din kommunes data.

Brugergrænsefladen er identisk med den brugergrænseflade som borgerne møder i Mit Overblik. Verifikationsklienten i SAPA kan du, hvis du ret til det, bruge til at se rigtige produktionsdata på en udvalgt borger for på den måde at få indblik i hvordan data ser ud på forskellige dataområder.

Brugergrænsefladen er tilnærmelsesvis lig den i Mit Overblik, men grafisk er den tilpasset SAPAs design.

​Testmiljøet kan du bruge til at teste funktionalitet (skæringsdatoer, fagsystemfilter, links til selvbetjeningsløsninger, m.m.

Alt er baseret på konstruerede testdata og ikke nødvendigvis repræsentative for din kommunes data. 

Brugergrænsefladen er identisk med den brugergrænseflade som borgerne møder i Mit Overblik og derfor ideel til at få et indblik i hvordan data præsenteres for borgeren. 

Herfra kan du fx lave skærmdumps til vejledninger og præsentationer.

​Verifikationsklienten, som består af tre nye fanebladselementer i SAPA, er skabt for at give en betroet kommunal medarbejder indsigt i de produktionsdata som udstilles på Mit Overblik. Der er altså ikke tale om et testværktøj og der må ikke tages skærmdumps herfra eller på anden måde dele data med andre.

Ved at slå forskellige udvalgte borgere op i verifikationsklienten kan man se hvordan kommunens produktionsdata ser ud på de forskellige dataområder (kontanthjælp, arbejdsmarked, etc).

Der er altså tale om præcis de samme data som borgeren ser på Mit Overblik, men den grafiske brugergrænseflade er kun tilnærmelsesvis lig den på Mit Overblik. 

Hvad er 'verifikationsklienten' i SAPA?

I SAPA Overblik kan en administrator af SAPA Overblik ændre både i faneblade og fanebladselementer.

En række af disse fanebladselementer med betegnelsen "Borgerblikket" har dog en anderledes funktion end andre elementer.

Disse bruges til at verificere data, der udstilles for borgerne på Borger.dk. I KOMBIT omtales denne samling af faneblader som "Verifikationsklienten".

Læs mere om Borgerblikkets Verifikationsklient i notat vedr. den juridiske vurdering heraf.

​Prisen er pr. borger pr. år (delt op på fakturering to gange årligt).

​Borgeren ser netto- og bruttobeløbene, men ser ikke udregninger der ligger bag.

Forvaltning

Borgerblikket dokumenter

Kontakt

Jesper Dall-Hansen
Produktansvarlig
Teknik, Miljø og Borgerservice